:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Thursday, December 29, 2005

+ new year & azam +



tahun baru dan azam..itulah yg sering di laung-laungkan tiap kali menjelang tahun baru masihiah ini
hmm..dlm tahun Islam pun ada juga tahun barunya..Hijrah..hijrah Rasullah dan para muhajirin kembali menyorot sejarah
so...titik tolak dari hijrah itulah timbulnya Hijrah dan pembaharuan yg dilakukan
bila kita kembali membuka lembaran sejarah Hijarah..pasti kita refresh kembali piagam Madinah dan segala perkara-perkara baru yg Rasulallah dan kaum Muhajirin dan Ansar lakukan di sana..

ok..looking back to my entry today...

penat...itu je la yg aku asek ulangkan sejak beberapa entry yg lalu tapi itulah hakikatnya..
aku rasa..orang yg baca entries aku pun penat..(maaf yer..aku sedar tu..)
well 2006 is coming soon..

2005 good 'buy'..even i didn't buy it..

apa yg dah tercapai dlm 2005..?syukur..banyak sekali limpah kurnia NYA itu..
tapi setimpal juga ujian dan balasan yg aku terima kesan daripada kemungkaran aku sendiri.. cam lagu Mriwana n JJ plak..telah ku mungkiri janji ku lagi...eheh

SO mungkin...sapa tau...2006 ini merupakan titik tolak tuk segala pembaharuan pada diri aku dan aku doakan semua sekali hendaknya..

..mungkin lepas ni..jarang-jarang sekali aku ble buat entry kat sini..
penghijrahan aku kali ni mmg memerlukan aku diluar kawasan liputan internet heheh

aku kembali sibuk dgn kelas yg aku 'hold' selama 3 bulan..

aku mula sibuk dgn research dan produk-produk di kilang..

aku mula kembali sibuk panjat gandang dan tangki di 'plant'..
hehe da lama aku x buat keje naik tangki nih..

aku mula sibuk dgn promosi/exhibition/seminar..

aku mula sibuk berkenalan dgn biodiesel..

ahahha...sukernyer..aku suka bila aku buat-buat sibuk.

SO...aku now aku nak sesibuk buat azam la plak..

aku mau selalu pegi masjid..kui kui kui..kalau sekarang ni singgah masjid time travel jerk..
ishk..ishk...tak pun time terawih..

aku mau dekat-dekat balik dgn usrah...hahaha itupun kalo jupa la

aku mau jadi budak baik laa..
hari-hari mau renew iman..
so baca la 'LaIlahaIllaAllah'
apa..ingat lesen je ke mau renew??

aku mau dapatkan pointer CGPA yg bagus..aku mau Dean List kali nih..

aku mau kaya (hehe moga Allah murahkan rezeki aku n keluarga aku serta korang sumer)

aku mau tolong org dgn tidak mengorbankan diri aku (heh mana ble..kalo x..x de maknanye words 'pengorbanan' tu)

erm...banyak la..

SO korang plak apa azam korang..?

5 Comments:

At December 31, 2005 3:14 PM , Anonymous Anonymous said...

Assalamu’alaikum wrh wbt………………….
hmm..bagus la tu deella..i mprovekan mana2 yg patut.. specially ant kita nganNya…jgn time senang je nak ingat… aku doakan agar sumer encik2 azam ko tu tercapai…bi iznillah…

::Giliran Dynamic Xeroz plak nak mengulas::

Hmm..bercakap tentang azam..tentang tahun baru…tetiba aku sedar diri, umur dah semakin tua..hitung2..dah 25 tahun, 7 bulan, 7 hari..lama tu, Allah bagi peluang…tapi…amalan improve ke idak?..then, tetiba pulak aku teringat, sudah tertunaikah azam2 tahun lepasnyer? Syukur Alhamdulillah.. byk suka duka hidup yg terduga dan x terduga menjengahku..hehe..Cuma 1 azam je yg t’paksa dicarry forward ke ambang 2006 nih.. eceh..mcm nak buat trial balance plak..

Paling utama..aku nak improvekn lg diri > dekat & dekat & sedekat dgnNya..aku nak jadi hambaNya yg tahu ‘memberi’..tahu bersyukur ngan apa yg dikurniakanNya.. bukannya yg reti meminta tp x reti nak membalas.

2nd..hope sgt2..impianku nak keje gomen tercapai..xde la risau orang tua aku kat kg sinun..keje skrg ..Alhamdulillah..xde masalah..Cuma biasalah org tua, diorg ni pikir long-term jg..dah bersara nanti cengganer?..kalau gomen..ada la guarantee..tp kalo private…time2 skrg jelah pakcik kayo…utk bekalan ‘hari tua’ (kalau Allah izinkan) ?..nak nanggung anak2 laie..poning palo den pikior..hehe..xde lah sgt..songajo buek runseng palo ni hah..cewahh..walhal, den kawin pun idak laie..future planning tu..
…tp kekdg..bila aku pikir dedalam..betul gak ckp omak ngan abah tu..pendek & panjang kata den sotujulah. :0

3rd ..InsyaAllah..aku harapkan Allah permudahkan urusanku..nak bina mesejid.. tapi..omak..abah..mano calon den ni hah?....den dah maleh nak cari..serik?..mgkn juga…but..sumer tu ada hikmahNya..jgn mudah nak menuding jari pd takdir..cuma skrg ni..tawakal & istikharah pdNya..

so, cik deella..juga kekawan yang lain..Itulah azam2 terbesau aku utk tahun 2006..doa2kanlah moga tercapai yea…syukran jazilan ya sahabat…

 
At January 02, 2006 4:38 PM , Anonymous Anonymous said...

hmmm azam?
biler sebut ttg azam.. ramai yg blur sebenarnya apa itu azam..

cuba la bygkn.. ada plak yg kater..

"azam tahun baru nak hidup lebih baik" -- apa kayu ukur hidup baik tuh?

itu bukan azam.. itu perubahan...

"azam nak cemerlang dalam hidup atau study" -- apa kayu ukur cemerlang tuh?

itu bukan azam.. itu kenyataan...

azam nih... hasrat dan diikuti dengan usaha utk mencapainya.. usaha yang dilakukan dgn brsungguh2... mencuba selagi terdaya...

jadi sepatutnya azam mempunyai sesuatu untuk dijadikan kayu pengukur... maka...

"azam nak perbaiki hidup dengan memiliki sekurang2nya sebuah kereta waja...dan mahu cemerlang dalam study dengan mendapat 4.000 untuk semester hadapan"

eh apa aku melalut nih :D

-zam-

 
At January 03, 2006 10:45 AM , Anonymous Anonymous said...

wasalam DX panjang sungguh azam ko ek..
dgn izin NYA dan usaha ko juga semuanya baru boleh tercapai,teringat aku pd kata-kata ibnu mas'ud 'org yg cerdik adalah org yg sentiasa memperbaiki diri dan membuat bekalan pd kehidupannya yg akan dtg & org y bodoh pula adalah org yg tidak berhenti mengikut hawa nafsunya dan hanya berangan-angan agar segala cita-citanya akan tercapai'

so semoga ko tergolong dlm golongan org yg cerdik, dirahmati dan diampuni la yer..

:p bina mesejid ek..errmm..lupa lak..kalo cenggini aku pun nak soh mak aku carikan la..sebab aku da berusaha x best la sorang je berusaha sampai berair mata kan..hahhaaha..poyo jer
*tapi diri sendiri byk yg perlu diperbaiki lagi

***********************

haa..zam..moga cecita dan azam awak terlaksana yer..jgn pandai berazam je tapi x mengusahakannya..

antara sebab yg dpt dikenal pasti nape azam x tercapai atau gagal..

1.sikap suka sambil lewa x amik peratian x bersungguh-sungguh
2.x berdisiplin
.
.
.
.
.
...yg ni sume llupe la plak
10.x mengamalkan prinsip yg Allah bagi

ok....semogak jgn bersikap sambil lewa *_^

 
At January 03, 2006 10:53 AM , Anonymous Anonymous said...

Assalamu'alaikum wbt....
hehe...
utk Azam..selamat berusaha utk mencapai azam anda..
...............
Syukran ya uhkti... :)

::dynamic xeroz::

 
At February 02, 2006 1:56 PM , Blogger hamka said...

salam hijrah, dari aku

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home