:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Thursday, November 17, 2005

+ tomyam with kicap +

“eh..naem nak kicap boleh?”
“asal..nak makan tomyam letak kicap?”
“err..tomyam ni kurang masin la naem”,ishk kecik ati plak kawan aku ni kang kata tomyam dia x rasa masin..susah dia masak balik dari opis terus masuk dapur x pasal je mak dia kene masak sekali lagi..tapi biar la kata yg benar..
“nak garam ke kicap?”
“kicap” aku sengih jer..




padahal memula sampai naem da buatkan milo makan sama kuih raya..maklum la sejuk..dia hidang air paneh..

aku tengok nani pun ikut je apa yg aku buat tu..kira x salah le hehe
anyway thanks la naem sudi jamu aku ngan nani lepas office hour semalam..dah lama x gi umah kawan aku yg sorang tu..lama gak x sembang dengan Yong naem..sian yong baru abis exam..kejar dari UM balik ke Shah Alam..actually aku rasa bersalah plak pada yong aku cerita perihal studi aku sekarang..class yg aku hold..rasa bersalah aku tgk yong dok kat sejadah after Maghrib bila ngenangkan paper master of economics yg dia baru abis tadi..ishk..yong awak tu full time saya ni part time je..

tak sama ujian kita..yong dok ngan mak ayah..adik-adik..saya dengan sapa..?aktiviti yong tak sama dgn aktiviti saya..masalah saya..ujian saya..perasaan saya..semuanya x sama la yong..kalau yong tak perlu fakir pasal org lain saya kene..kenapa..?mungkin kerana itu jalan yg saya pilih..

memang la yong kita ada pilihan..byk pilihan dan dah tentu kita nak yg terbaik..sapa plak sesaja je nak musnahkan apa yg dia suka..tapi obviously kita kene pikir..sejauh mana kita mampu berlaku adil setelah kita menzalimi diri sendiri?

…Berkatalah Balqis, `Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku dan aku berserah diri bersama Sulaiman kepada Allah, Tuhan semesta alam.’

(Surah al-Naml 27:44)

contoh la ayat ni dlm cerita ratu Balkis yg sombong tu..

aduhai..rasa bersalah tetap menghantui pikiran bila masa yong menumbuk sambal belacan di dapur..yong termenung lalu berkata “ishk..akak jadi takut plak”
waa..bersalahnya..tapi mungkin yong akan tengok sy akan jadi sorang yg yong sendiri terkejut..pada yong yg masih dok dlm linkungan famili..yong x patut rasa bersalah bila tgk naem da keje tp yong hanya guru sementara..lalu yong decide nak sambung master..yong rasa kalau mcm saya ni..bila dah agak ‘susah’ yong rasa ada tak org yg akan sanggup bersusah payah bersama?




Itu yong kene renungkan..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home