:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Thursday, October 20, 2005

+ malam itu +

Mana sumer pegi ni..xkan xnak balik berbuka..aku da masak nih..ni la hasilnya…*sempat lagi aku captured lauk sambal sotong dan telur goreng campur kacang ni..ntah aku main baling dan cecampak je bembahan summer..janji aku masak..ishk ada sejam lagi nih..tetiba aku nmpk kacang pees and carrot so..aku ingat nak tambah lg 1 menu..maka jadilah sayur goreng campur berkicap..eheh..lagi 15 minit nak buka baru la nmpk btg idung sorang..peh tu 5 minit kemudian..sorang lagi…5 minit lepas bebuka baru la 2 org lagi sampai…kalo tak…masa captured lauk tu tadi aku pikir kalau 5 minit lagi kul 7 xde sapa yg balik nak aje aku bungkus masuk dlm bekas summer lauk dan nasi makan kat tempat lain…tapi balik pulak diorang..

Sementara menunggu azan..kesempatan diambil utk memanjatkan doa kemudian setelah meneguk air dan sebiji kurma..berhenti seketika dan berdoa lagi insyaAllah dlm bulan inilah Allah memurahkan lagi Rahmatnya pd kita semua..

Ketika mana berdoa;
Dari Abu Hurairah dari Nabi :Ada tiga hal yang tidak tertolak doa mereka : orangyang berpuasa hingga ia berbuka, dan imam yang adil, dan doa orang yang dizalimi.
(Hadits riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban)
Dan doa yang paling utama adalah doa Nabi yang mana beliau berdoa dengan doa ini ketika berbuka : Telah hilang haus dahaga, dan telah terbasahikerongkongan, dan telah tetap pahalanya insya Allah".
(Hadits riwayat Abu Daud,Baihaqi, dan hakim dll)


Tengok deorang ni makan aku jadi serba salah nak tambah..actually aku rasa lapar dan berselera gak nak makan tapi alahai..aku tengok asal depa lagi laju..so akupun senyum je la tgk nasi dlm periuk pun da bis..dan away dulu..korang makan je la..segan plak aku tengok cess

Memberi makanan orang yang berpuasa;

Rasulullah bersabda : Barangsiapa memberi buka puasa kepada orang yang sedang berpuasa maka ia mendapatkan pahala seperti pahalanya orang yangberpuasa dengan tidak mengurangi pahala orang berpuasa sedikitpun".
(Hadits riwayat Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ibnu Hibban dan menshahihkannyaTirmidzi).

sesudah solat maghrib..maka seisi rumah menuju ke masjid di belakang rumah untuk solat Isya' dan tarawih..wargh..dah mlm ke 16..


Ya Allah ampunilah aku serta Ahli keluarga ku serta semua yang aku sayangi..teman-teman dan sahabat ku

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home