:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Friday, November 18, 2005

+ arnab dan gagak +

Adik-adik..hari ni akak nak bercerita…meh sini dengar..

Satu hari ada seekor gagak duduk di atas pokok dan tidak berbuat apa-apa sepanjang hari..lalu datang seekor En Arnab dekat gagak itu lalu bertanya “En Gagak,bolehkah saya dok diam cam awak satu hari tanpa berbuat apa-apa?”lalu En Gagak berkata “Boleh..apa salahnya”

Lalu arnab pun duduk lah di bawah pokok kerana dia tidak boleh duduk di atas pokok sambil tidak berbuat apa-apa..tiba-tiba tanpa disedarinya..datang seekor serigala lalu menerkam dan menamatkan riwayat hidup arnab itu..




Apakah moral cerita ini..??
Kalau kita rasa nak dok goyang kaki and mengarah je pastikan la kita dah berada di tahap cukup tinggi tuk melakukannya..macam pekerja dgn bos la lebih kurang..betul tak..??hehe..kalau dah tau diri tu bukan bos lagi so sila la berusaha hingga jadi bos

3 Comments:

At November 18, 2005 9:58 PM , Anonymous Anonymous said...

erm..

ni, bleh gaks diumpakan... contoh:

kita ni seorang yang jenis pendiam... pastu, ada sorang kawan ni dok sangat bersemangat dan suka berceloteh.. pastu, kita macam jelesz ngan kawan ni, then.. bila kita ikut cara dia... skali tu.. banyak orang tersinggung dengan kata-kata kita..

:) maka the moral is, jangan jadi diri orang lain, hargai diri sendiri sebab kita ada kelebihan kita, dan kekurangan kita sendiri..

wallahu a`laaam...

 
At November 22, 2005 1:41 PM , Anonymous Anonymous said...

ehehe

bagi kiter lak
moral cerita nih ialah
jangan jadi seperti serigala
pantang nama apa saja
semua nak terkam
kesian si arnab
baru nak duduk dekat2 dengan gagak
belum sempat nak berkenalan dengan gagak
wakakka

-zam-

 
At November 22, 2005 3:16 PM , Anonymous Anonymous said...

ishk..memacam kesimpulan..

tak salah pun..cerita ni simbolik je..moralnya yg kita sendiri kene kaitkan *O*

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home