:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Saturday, April 23, 2005

.::dah lama tak riadah

salam to all..

huu..dah lama betul tak update my notes' ni..makulm la outsatation..seronok betul dapat dok rumah....tak yah naik ofis.. hakikatnya..ter'gaduh' lak dengan bos :( ni sumer pasai file Morocco yg dia tak dapat cari..salah aku jugak..tak ble ingat mana lokasi tepat yg perlu aku arahkan pada dia tuk mencari..sudahnya..30 minit tanpa henti aku kene bebel dengan dia dlm telefon..dah la sepanjang perjalanan aku ke MSAM..teruk betul..
MSAM..berlalu dengan jayanya..pada aku la..nanti la aku paste kan apa yg patut..

cuma before that aku teruja dengan 'shoot' kasut aku ni.. (haha..apa daaa..sendiri punya kasut pun teruja pulak)



bukan apa..masa aku turun riadah ni kasut aku bersih sangat..nampak sangat dah lama tak gi jog..dulu turun gak titiwangsa la ni..sibuk manjang..mujur la kali ni..kelas pun batal..woo bestnyer..so aku amik peluang terus turun lake garden Majlis Daerah Jempol tuh..kekeke..dah lama tak jog situ..

"al 'akli salim fi jismi salim"

dah lama tak gunakan quote tu..erm..kesedaran ttg riadah dan kecergasan diri ni sepatutnya semua orang perlu ada..(azzam awak mesti sokongkan..pasai dia ni lagi rajin jog) nak dapatkan otak yg cerdas perlu badan cergas..so mmg kena la turun riadah..

haa..kenapa kita perlu bersenam???

::Senaman boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung

::Ia memperkuat dan meningkatkan keupayaan otot-otot jantung serta mengurangkan bebanan pada jantung

::Ia menambah penerokaan pembuluh-pembuluh darah dan seterusnya meningkatkan kemasukan oksigen ke dalam otot-otot jantung.

::Ia meningkatkan paras kolesterol pelindung yang dikenali sebagai ‘high density lipo’ proteins (HDL).

::Ia membantu mengawal berat badan dengan membakar kalori yang ada :P

::Ia menugurangkan tekanan darah (bagi mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi)

::Ia mengurangkan ketegangan yang disebabkan oleh tekanan perasaan.

::Ia membantu kita tidur dengan nyenyak.

apa lagi yg boleh membantu tuk beri kesedaran pada kita ttg bersenam..baca la kat sini

http://www.moh.gov.my/aktivitisihat.htm

apa-apapun tengok la kasut saya yg "bersih" tu :P

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home