:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Monday, May 16, 2005

.::spirit vs motivation


MALAS..inilah satu daripada musuh yg perlu aku jauhkan..aku pun tak ingat sejak bila aku berkenalan dengan MALAS ni..aku tak pernah pun menawarkan diri tuk berkenalan dgn lebih lanjut dengan MALAS ni tapi..sejak akhir-akhir ni aku jadi pemalas..ke aku kehilangan motivasi?

MOTIVASI..
Yang ni pulak..memang aku dah berkenalan agak serius dengan dia ni..kadang kala aku berkongsi MOTIVASI dengan yang lain..sahabat..keluarga..teman dan sampai ke peserta kem motivasi..(dulu aku pernah menjadi seorang trainers..tapi..) motivasi lari dari diri aku??kenapa??



Teringat pulak minggu lepas..bagaimana seorang sahabat telah menasihati aku tentang motivasi..semangat dan tanggungjawab..

Beban..semua ada beban masing-masing..tapi pasa aku..aku hilang semangat..kerana terbeban?? Atau aku tak larat nak pikul beban? Atau aku sendiri tak tahu beban itu tanggungjawab aku?

AkU: ishk aku takde semangat la hari ni..unmotivated..
DiA : bukan masalah semangat timbul atau tak tapi..fikirkan tanggungjawab..orang Islam sentiasa bermotivasi rujuk la Quran dan Hadis disitu la punca motivasi kita..dah la tok sah la pikir sangat pasal semangat yang hilang tu..kalau asyik fikirkan nak cari semangat..sampai bila tanggungjawab kita tu nak selesai..
AkU : huh..ye la..betul tu..

Begitu la adanya aku dikejutkan dari lamunan..walaupun dialog tu agak pendek tapi..maknanya sangat mendalam..apatah lagi bila dia 'sorong'kan aku dengan ayat 152 surah Al Baqarah..

*sbenarnyer..ni conversation aku dengan nahwanz..tengs bebanyak yer cik nahwanz..

1 Comments:

At April 04, 2008 11:21 PM , Anonymous Anonymous said...

Betul tu... cumanya saya berpandangan tanggungjawab tu dah termaktub tetapi semangat untuk melaksanakan tanggungjawab tulah yang memerlukan motivasi. dan motivasi terbaik seperti kata saudara termaktub dalam Al-Quran dan sirah hidup Rasullah SAW.

/* Saya yunus . terjumpa blog En. Kat search engine.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home