:.: My Notes - I Do It My Way :.:

"Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" Surah QAAF, Ayat 16

Tuesday, August 30, 2005

merdeka


bukan aku sengaja nak melontarkan pandangan ke luar tingkap ni, tetapi..saratnya hati..minda dan beratnya langkah sejak akhir-akhir ni..apa yang membelenggu..aku sendiri tak pasti..terlalu banyak yang aku heret hingga tak terungkai simpulan yang terjadi secara tak ku duga..

*sebenarnya aku tengok kete kat luar umah ni..alahai kotornya dah dekat 2 minggu tak cuci..nak cuci jer..ujan so...jalan je ler..basuh dengan air ujan jer..


MERDEKA..MERDEKA..terngiang-ngiang ditelinga laungan tu..walaupun hanya kat iklan di TV tapi..perlahan aku mengamati..dah 48 tahum aku baru lebih kurang separuh usia tu tuk mendalami maksud kemerdekaan itu..48 tahun yang lampau..apa yang telah berlaku..?kita terlepas dari ikatan dan sekatan serta belenggu penjajah..kini..secara tak sedar kita masih 'dijajah'..paling hampir..dengan nafsu diri sendiri..secara globalnya pula..kita membenarkan anasir luar menjajah diri kita..tak kira dari sudut mana..politik..ekonomi..semuanya kerana jati diri yang masih tak 'bersih'..entah lah..itu yang ada dlm kotak minda aku sekarang..kerana yang berlaku depan mata aku sekarang..dek tamakkan harta dunia..semua sanggup berbunuh dan menyakiti orang lain..dek sakitnya melihat kebahagiaan orang lain..3 kali ganda orang yang tak bersalah dijadikan mangsa pula..entahlah..kadang aku fikir..minda aku sendiri masih tak merdeka bila melihat ini semua..hakikatnya..kita perlulah bersama menaikkan jati diri kita agar segala usaha kemerdekaan yang lampau di hargai..jangan pula jadi orang yang tak mengenang jasa..

waa..actually..malam ni aku exam..hurgh..cam tak caya jer..sanggup Sir buat exam malam merdeka..hehe..alahai selama ni pun aku mana penah sambut malam merdeka pun..paling habis masa sekolah dulu..tengok perarakan waktu paginya..so tak la beban sangatkan..??cuma aku terpikir buatnya Allah duga aku kali ni lagi dengan exam yang agak 'mensadiskan' huhu..apa yang merdeka nyer..?sure otak aku dibelenggu dengan kegusaran markah exam...tak gitu..?InsyaAllah...tak..aku yakin dengan usaha aku kali ni..cam kata sahabat aku sorang tu...buat yg terbaik kali ni..jangan takat lulus je tapi A..insyaAllah..

Thanks untuk semua yang tak putus berikan aku semangat dan dorongan..thanks..

MALAYSIA..SELAMAT HARI KEMERDEKAAN YG KE 48

7 Comments:

At August 30, 2005 9:35 AM , Anonymous Anonymous said...

selamat maju jaya hendaknya
;)

-sape ya aku nih? :-D

 
At August 30, 2005 9:41 AM , Anonymous Anonymous said...

encik anonymous..
tenkiu..

p/s..jangan la miss3 miss3..
^_^

 
At August 30, 2005 2:45 PM , Anonymous Anonymous said...

yana..
thanks..aku akan berusaha kali nih..insyaAllah..

 
At August 30, 2005 3:20 PM , Blogger azlina zabha said...

huhu.. nasib baik kakak kita nieh tak jadi lecturer.. kalo tak.. setiap hari tadek exam.. belajar je.. huhu...

che`.. erm good luck ar..

p/s: malam tadik tengok TV3 tak?

 
At August 30, 2005 4:01 PM , Anonymous Anonymous said...

hehe..goodie luck sara..

 
At August 30, 2005 4:10 PM , Anonymous Anonymous said...

I'm just blogg surfing and tellin folks about my new blogg and website. It would be great if you could stop by and leave a comment or two. Thanks for reading my two cents. herbal skin care

 
At August 30, 2005 4:19 PM , Anonymous Anonymous said...

tenkiu..tenkiu..all...until then...c u all next week..i'm going for vocation..hope a 'merdeka' vocation..

*ina mana ada tgk TV..tgk buku ada ler...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home